Fiecare dintre noi intalnim des situatii in care nu suntem de acord cu parerea celui din fata noastra, la munca, acasa, in relatii cu prietenii.
Prima reactie e sa ne aparam parerea, ca si cum ar fi parte din noi. Din pacate, aparand in mod agresiv dreptatea noastra, se irosesc sansele sa comunicam constructiv cu celalalt, si implicit sa obtinem ce vrem.
Stii vorba aia – vrei sa ai dreptate, sau sa fii fericit?
Ca sa pastrezi portile deschise si relatiile armonioase, am pregatit pentru tine o serie de 5 + 1 detalii care te ajuta sa comunici mai eficient.
1. Identitatea ta vs Parerea ta
Adesea, noi oamenii tinem cu dintii de propria parere si ne-o aparam pana in panzele albe, pentru ca avem senzatia ca, atunci cand cel din fata noastra respinge parerea noastra, ne respinge pe noi ca persoana.
E important sa constientizam ca noi nu suntem parerea noastra, ci mult mai mult.
Parerea e un element din universul nostru, care azi este intr-un fel si maine e foarte probabil sa se schimbe.
Gandeste-te la tine, de-a lungul timpului – cate opinii ti-ai schimbat?
Iti dai seama, daca te-ai fi certat cu cei din jur pentru fiecare dintre parerile astea, cum ar fi fost?
2. Persoana vs Comportament / Situatie specifica
Cand suntem nemultumiti de ceva, avem tendinta sa ii spunem celuilalt:
“Esti nepunctual.” , “Esti neserios”.
Eventual si generalizam, punand paie pe foc fara sa intentionam: “Tu niciodata nu mergi cu mine la cumparaturi.”
Atacand persoana – pentru ca asta facem, de fapt nu vom ajunge la nici o cale comuna.
Asta e motivul pentru care e bine sa pastram mereu in minte: m-a nemultumit o situatie, faptul ca celalalt s-a comportat intr-un anumit fel (o data, de 10 ori…nu conteaza), nu persoana – iar situatiile si comportamentele sunt temporare.
Ele se schimba, ca vrem sau ca nu vrem.
Luand lucrurile personal si transmitandu-le personal, facem o neintelegere temporarara sa devina o rana poate permanenta a relatiei.
3. Trecut vs Prezent / Viitor
Cand porti o discutie despre ceva ce te-a nemultumit, focusul e bine sa fie nu pe greselile trecute, nu pe dezgropat mortii, ci pe situatia care este in prezent si modul in care poate fi imbunatatita in viitor.
Trecutul e deja bifat – nu il mai schimbi daca il tot aduci in discutie si nici interactiunea cu celalalt nu se schimba in bine daca ii amintesti toate modurile in care a gresit, din punctul tau de vedere, in trecut.
Ceea ce construim e prezentul si viitorul. Dupa cum spune o prietena draga mie, traim prezentul construind viitorul.
___
Programe active – ONLINE
___
4. Probleme vs Solutii
Daca ne concentram pe ce nu a mers bine, pe probleme – nu mai avem timp sa cautam cai de iesire din situatia care se vrea rezolvata.
Timpul e acelasi – doar de noi depinde daca il risipim intorcand problemele pe toate partile sau cautam variante sa ne facem viata mai faina.
5. Critica vs Incurajare / Apreciere
Cand cineva nu se ridica la nivelul asteptarilor noastre, intr-un anume moment, avem falsa senzatie ca, daca ii atragem atentia, va corecta data viitoare. Surpriza, de cele mai multe ori nu se intampla asta.
Omul din fata noastra, cu cat repetam criticile mai des, ajunge sa creada ca atat poate, si ca nu are sens sa se mai chinuie sa faca ceva mai bine – pentru ca oricum nu functioneaza.
Pe de alta parte, daca incurajam persoana de langa noi, daca ii aratam constat ca poate mai mult, daca ii laudam actiunile mai mult decat i le criticam (sa fim seriosi, fiecare dintre noi, oricat de intunecat ar fi fi, are parti bune la vedere, si multe altele probabil inca ascunse), ajunge sa isi vada potentialul si va vrea sa si-l dezvolte din ce in ce mai mult.
Tendinta va fi sa faca mai mult din ceea ce e laudat, ca sa primeasca mai multa apreciere.
Pana la urma, suntem fiinte sociale, oricat nu am vrea sa recunoastem in unele momente – avem nevoie de apreciere, apartenenta si acceptare.
Dupa cum bine spunea Maica Tereza:
Ne intorcem mereu in acelasi punct – unde punem atentia, acolo punem energia – si asta crestem si dezvoltam.
+1. Deschidere & Autenticitate
Am inclus deschiderea si autenticitatea in categoria +1 pentru ca le consider ingrediente esentiale in orice interactiune, nu doar cand exprimi o parere diferita.
Apar aici – cand vorbim de discutia ta cu altcineva, dar tot cu ele (sau lipsa lor) te intalnesti si cand comunici cu tine insuti.
Le vezi si le simti cand sunt sau nu sunt, la ceilalti si la tine.
***
Deschiderea te ajuta sa vezi perspectivele, sa infrangi unul dintre cei mai mari dusmani ai nostri – teama de schimbare.
De multe ori, chiar si atunci cand stim ca ceva nu e ok – pentru noi sau pentru altii, mergem pe aceeasi cale, pentru ca e cea batatorita.
Doar fiind deschis iti dai voie sa explorezi si altceva, sa te intrebi si sa observi:
“Ce altceva mai e aici?”
“Ce e posibil sa nu zaresc din poza asta?”
“Cum alfel pot proceda, mai bine pentru mine si celalalt?”
Deschiderea e cea care te incurajeaza sa accepti pareri diferite de ale tale si sa te pui in papucii celuilalt.
***
Autenticitatea, pe de alta parte, e sarea din bucate.
Relatiile de orice fel nu au gust fara – te poti alimenta, dar nu le savurezi, nu esti nerabdator sa te intorci in interactiunea aceea.
Inclusiv cand fugi de tine, cand refuzi sa cauti in interiorul tau, motivul e acelasi – iti e greu sa accepti cine esti cu adevarat, si ce iti doresti (pentru ca apar fricile, sau vocile celorlalti care se asteapta sa fii intr-un fel sau altfel).
Cred in autenticitatea directionata pozitiv.
Cred ca, atunci cand lauzi pe cineva, esti sincer si chiar ai cautat frumosul in cel din fata ta. Nu l-ai gasit? Mai uita-te o data, sigur e acolo.
Cred ca autenticitatea se manifesta in forma care construieste – o relatie sau poate o cale de plecare – dar mereu construieste.
***
Tu ce modalitati folosesti sa iti exprimi parerea diferita si totusi sa nu iasa scantei
Scrie-mi un mesaj sau comentariu si spune-mi parerea ta.
Saptamana linistita iti doresc!
PS: Mă găsești si pe 👇
Programe active – ONLINE
PPS: Daca vrei sa mai citesti si ale articole pe tema asta, mai gasesti:
De la emotiile negative la comunicarea eficienta, in doar 5 pasi – Partea 1 si Partea 2
Cum faci să nu te enervezi într-o discuție în contradictoriu, mai ales când știi că ai dreptate